Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (ZNTK) - koleje losu
Gdy pod koniec XIX wieku władze pruskie postanowiły połączyć funkcjonujące dotąd oddzielnie przedsiębiorstwa i warsztaty kolejowe w jeden zakład, zostały stworzone warunki dla dynamicznego rozwoju przemysłowej Wildy. Tak zaczęła się historia jednej z większych wildeckich fabryk, która jest najbardziej znana pod powojenną nazwą: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Zajęły one ogromny obszar pomiędzy ulicą Roboczą a linią kolejową na Wrocław. Przez 130 lat naprawiano tutaj wagony i lokomotywy, produkowano elementy konstrukcji pociągów, części zamienne, a nawet całe pojazdy. W szczytowym momencie zakłady zatrudniały kilka tysięcy ludzi i współkształtowały krajobraz – także społeczny – całego fyrtla. Przemiany własnościowe przełomu XX i XXI wieku odbiły się negatywnie na kondycji fabryki. Pozostawione same sobie ZNTK upadły w smutnej atmosferze strajków i bankructwa. Wielki pofabryczny obszar czeka na swoje nowe zagospodarowanie, w perspektywie mogąc stać się nową dzielnicą miasta.